2021-05-04 – Vi byter till nytt faktureringssystem
Vi trimmar och utvecklar allt – till och med fakturorna. Nu inför vi ett nytt system som gör hanteringen av fakturorna smidigare och effektivare. Du har fortfarande samma tjänster, du betalar både för gas och nät på samma faktura och du betalar på samma sätt som tidigare. Men betalningsmottagaren blir Stockholm Gas, bankgiro 5655-6806.
Om du betalar via e-faktura eller pappersfaktura:
Förändringen styrs om automatiskt, men du behöver vara lite extra uppmärksam när du betalar den första fakturan efter den 1 juni. Från och med det datumet gäller ett annat bankgironummer än du är van vid.
Om du betalar med autogiro:
Ditt autogiromedgivande fortsätter gälla, men övergår från och med 8 juni från Energikundservice Sverige AB (organisationsnummer 556737-0803) till Stockholm Gas AB med organisationsnummer 556915-3694. Du behöver alltså inte göra något, det kommer att fortsätta fungera som vanligt. Se svar på frågor om autogiro lite längre ned.
Om du betalar via Kivra:
Du som i normala fall får fakturor via Kivra har tillfälligt få pappersfakturor, detta på grund av vårt byte av faktureringssystem. Du kommer återigen få dina fakturor via Kivra med start under vecka 40. Bytet tillbaka till Kivra kommer att ske automatiskt och är därmed inget du behöver agera på.
FRÅGOR OCH SVAR OM BANKGIRONUMMER
Det står olika bankgironummer i min faktura. Vilket nummer ska det vara?
Rätt bankgironummer ska vara 5655-6806 och betalningsmottagare ska vara Stockholm Gas. I vårt första utskick i slutet av juni med vårt nya faktureringssystem har vi tyvärr gjort en miss och även angett ett annat nummer. Vi ber om ursäkt för vår miss och lovar självklart korrekta fakturor framöver.
FRÅGOR OCH SVAR OM AUTOGIRO
Hur vet jag att fakturan kommer dras via autogiro?
När du loggar in på din internetbank kan du se status för de mottagare du anmält nytt autogiro för. När du nyligen anmält autogiro står det ”Anmälan under behandling” som status. När anmälan har godkänts ändras statusen till ”Godkänd” och din nästa faktura kommer att hanteras via autogiro. När vi nu byter faktureringssystem kan det ta lite längre tid för statusen att ändras. Om du ännu inte ser en ändrad status kan det dröja upp till en vecka tills den ändras.
Om det inte står ”betalas via autogiro” behöver fakturan betalas manuellt istället.
Om jag vill ha autogiro, hur du anmäler jag mig?
Du tecknar autogiro direkt via inloggning på din internetbank. Vi rekommenderar då även att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper. Så här gör du:
Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande. Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande. Ange mottagare Stockholm Gas AB alternativt bankgiro 5655-6806. Du behöver därefter fylla i tre fält:
- Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
- Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret finner du på din faktura.
- Din e-postadress, för att faktura skall skickas till din e-postadress i stället för i brevlådan.
Markera att du godkänner villkoren och klicka att du godkänner. Observera: Det skickas ingen bekräftelse på att autogiro startat.
Ett annat alternativ är att fylla i en blankett. Skicka in den till oss så hjälper vi dig sedan vidare. Klicka här för att ladda ner blankett för autogiroansökan.
FRÅGOR OCH SVAR OM FÖRSENADE FAKTUROR
Varför kommer min faktura nu? Vilken period avser den?
Gasnätet Stockholm och Stockholm Gas har under perioden maj-juni bytt faktureringssystem och tjänsteleverantör för fakturering. I och med detta är din faktura försenad. Om du skulle ha fått en faktura i början av juni är denna försenad och kommer att skickas till dig i slutet av juni, alternativt i början av juli.
Då fakturor skickas ut i efterskott, avser fakturor som skickas i slutet av juni en period med slutdatum sista maj.
Varför har min faktura ett förfallodatum i mitten av juli?
De fakturor som är utskickade i slutet av juni skulle ha haft förfallodatum i slutet av juni, men då de är försenade blir även förfallodatumet senare än normalt.
Jag ska få min faktura via Kivra, men har inte fått det. Varför?
Gasnätet Stockholm och Stockholm Gas har bytt faktureringssystem och på grund av tekniska problem kan vi tyvärr inte skicka fakturor via Kivra under perioden juni-augusti.
Du som har anmält Kivra kommer i stället få en pappersfaktura. Om du inte fått en sådan eller missat betala denna så kontakta vår kundtjänst på 0771–41 01 00 så hjälper vi dig att lösa detta. Vår ambition är att ni åter igen ska få du ska få din faktura via Kivra i september.
FRÅGOR OCH SVAR OM KREDITERADE FAKTUROR
I samband med bytet till nytt faktureringssystem har det uppstått ett fel på vissa fakturor. Felet berör de kunder som har uppmätt förbrukning och som fått en faktura utskicka i juni. Det berör alltså inte kunder som bara har gasspis.
Det är beräkningen av gasvolymen som används för energiskatten som blivit fel, vilket innebär att dessa fakturor gått ut med en felaktig energiskatt. De fakturor som berörs kommer att krediteras de närmaste dagarna och nya korrekta fakturor kommer skickas ut inom någon vecka. Vi beklagar detta och hoppas att du kan ha överseende med detta.
Vid frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst på 0771 – 41 01 00 eller kundservice@stockholmgas.se